Thursday, January 25, 2007

bared walls

from 2008:
"Unlike those bared walls that remain standing after a war, medianeras have been carefully undressed by bulldozers. Once exposed, they do not bother to hide their intimate parts—bathroom tiles, children’s scribbles, severed pipes and wooden beams, a kitchen cabinet, a division between the bathroom and kitchen, a peeling sheet of wallpaper. All are exposed to the sun and rain, made visible to the public, and eventually adopted by strangers as their new and indifferent family (passers-by). The interior, once heated, echoed someone’s private thoughts, words, and gestures.[1] Medianeras are harmless, ephemeral, in-transition, unpolished, and unintentionally and visually disruptive to the nicety of the city’s exclusive image. They are embarrassing for speculators, because they detract from the city’s aesthetic harmony and could trigger disturbing historical questions such as “What happened here?” Translating medianeras to generate democratic discussion about urban policy is urgent because soon they will be re-dressed, and forgotten."




[1] These bare walls have also become a canvas for social resistance.
With the exception of the last photo of Ernest Pignon´s work, the following are pics I took between 2005 and 2008 in the historic quarter of Barcelona.

































En el 2005, esta instalación artística (abajo) criticaba los derribos en la Barceloneta.  Hoy no está, pero la descubrí en una tienda de souvenirs en el Raval. Valía 1 euro:











4 comments:

whynotmate said...

Ojalá supiera más gramática. Tampoco entiendo bien la idea del aburguesamiento, -si tal vez por el avandono- Esas fachadas me parecen una maravillosas obras de arte. No hablo de la pared, sino de la captura (foto) de la misma. No se si quisieras hablar sobre la atracción o del deseo por las huellas, de lo que fueron, o te interesa lo que hoy son: hermosas historias llenas de vulnerabilidad y recreo. Al hablar de resistencia, veo un claro ej. de "artivism", eso que el dinero no puede comprar, solo el ojo ver. Siento que es dificil medir el impacto de una obra de arte, y más aún si la formó un tractor o una maquina derribadora. Pero AHI está el corazón de la misma, el mismo corazón que late de los mensajes colgados encima de ellas (por eso es un canvas para los que gritan). ¿es tu tesis es una traducción, un micrófono?
En este mundo de frenetica comercializacion salvaje, aprenderemos a mirar las fachadas viejas cuando alguien decida llevar al museo un cacho de azulejo viejo, expuesto en una vitrina, descontextualizando lo que para mi es ya sin duda, un poema de los que habitan la nueva Cataluña.

Renee said...

In the third line I think you mean to say "deviate from the topic to." And as for the "indifferent family" mentioned later in the paragraph, I'm not so sure that is true. You aren't indifferent are you? I'm not indifferent, as someone outside of Spanish society, I still appreciate the beauty of the graffiti (sp?) and other markings. You could say "mostly indifferent family." I understand what you're trying to say--that Barcelona as a city doesn't notice or appreciate the walls--and it's a small point to argue, but you are writing your thesis about it so it's true that you aren't indifferent to it and would like your readers not to be indifferent to it... Otherwise, it's a good introductory paragraph. I see nothing else wrong with it. ;)

awen said...

perdón por la intromisión, buceando en el el blog de bobby me metí aquí y me resultó curioso descubrir que alguien estaba haciendo una tesis sobre ésto...

Quería preguntarte sobre que va tu tesis, el porque te fijas en bared walls y hacia donde vas... es simple curiosidad sana. Soy arquitecta y de hace unos años, compañeros del gremio y fotógrafos especializados están muy interesados en ésto, de hecho un amigo arquitecto y fotógrafo hizo hace poco una exposición sobre el tema.

Es un tema que a niveles urbanísticos produce unas situaciones sorprendentes, además de cuadros, escenarios y como no, a veces son reaprovechados en un proyecto arquitectónico. De ahí mi interés.

De nuevo, perdona la intromisión...

Belnu said...

Siempre me produce cierta melancolía la visión de los rastros estructurales e internos de las casas destruidas, arrancadas, con su desnudez de escaleras, lavabos y papeles pintados. Seguro que más gente ha escrito sobre esto, pero ahora no sabría decir...